Villkor & info

Köpvillkor

Leverans
Vi skickar dina beställda varor så snart vi kan, oftast samma dag som vi får beställningen.
Beställning som har en mindre vikt och volym, levereras som Brev (vadderat kuvert). Beställningen kommer då att levereras direkt i din brevlåda.
Beställningar med större vikt och volym levereras som Postpaket. Det innebär att du får en avi (oftast SMS-avisering) när godset har ankommit till Postens Serviceställe.

Betalningsalternativ:

1. Direktbetalning, bank- och kortbetalning
Använd Payson för att enkelt och tryggt betala till oss. Även om du inte har ett Paysonkonto kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se

2. Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar Payson med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer (endast företag). Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar om inte annat väljs vid köptillfället, vid fakturaköp tillkommer en avgift om 25 kr. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger. För att betala mot Faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som utförs vid köpet. Företag som betalar mot Faktura måste vara registrerade i Sverige. Fakturan betalas enligt de betalningsinstruktioner som framgår på fakturan, via Plusgirokonto och OCR-nummer.

Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Det debiteras även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med Faktura/PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

3. Delbetalning av faktura
På en mottagen Faktura kan det i vissa fall framgå ett ”minsta belopp att betala”, om du väljer att betala detta belopp eller ett annat belopp lägre än det totala fakturabeloppet så ingås ett kontokreditavtal. Payson erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning teckna ett kontokreditavtal med vår samarbetspartner Svea Ekonomi AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

Om du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden – den lägsta månadsbetalningen att höjas. Desto kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill du i detta fall ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan du kontakta Svea Ekonomi AB på telefon 08–51493113 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea Ekonomi AB, om du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera er separat för de olika köpen. Självklart slipper du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad.

Vid frågor så kan du ringa 08–51493113 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 195 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 10,68 %.

Fullständiga Delbetalningsvillkor.

4. Betalning med Swish
Vi tar emot betalning via Swish: 1233113495

Garantier  och Reklamation
Vi har garanti mot material- eller fabrikationsfel på våra produkter.

2 års garanti på KINGFAST SSD diskar.
2 års garanti på Golfvagnar.
1 års Digital Mottagare.
6 månader garanti på våra övriga produkter.

För att garantin ska gälla så måste produkterna ha hanterats på normalt sätt och inte utsatts för påfrestningar utöver det vanliga. Vid slarv eller felaktig hantering så gäller inga garantier. Garantin gäller inte heller vid åsknedslag eller liknande väderpåverkan. Om produkterna modifieras med annan programvara så slutar garantin att gälla om felet beror därav. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel.

När garantin sätts utgår vi alltid från den garantiperiod som tillverkaren lämnar.

OBS! Om produkten går sönder inom de första 3 månader, levererar vi en ny till dig efter att vi har fått den trasiga i retur. Om produkten går sönder efter 3 månader, måste vi skicka den tillbaka till leverantören.
Tillverkaren löser problemet med produkten, det kan ta upp till 1 månad.

Du måste alltid först kontakta oss på Keltir genom att fylla i Reklamationsformulär (finns under Kontakta oss) med ordernummer och fullständigt namn och vad det är för fel.

• Garantin gäller för fabrikations- och tillverkningsfel inom garantiperioden.
• Garantin ersätter ej kostnader för montering, resor och frakt.
• Keltir ansvarar endast för fel som påtalats inom anvisad garantitid från fakturadatum.
• Garantin omfattar inte fel orsakade av transportskador, spänningsfel, blixtnedslag eller stöld.
• Keltir totala skadeståndsansvar vad det än må vara skall under inga omständigheter överstiga köpeskillingen.
• Kunden har inte i något fall rätt till ersättning för indirekt skada eller följdskada eller för skada på näringsverksamheten, merarbete, förlorade intäkter etc.


Ångerrätt
.
Keltir erbjuder dig öppet köp i 14 dagar från det du mottagit varan enligt distanshandelslagen.
Som villkor för ångerrätt gäller att varan med originalförpackning ska vara i väsentligen oförändrat skick (obruten). Varan med originalförpackning skall således återlämnas i samma skick som Du mottog den.
Återbetalning görs till ditt bankkonto, person- eller bankgirokonto. Återbetalningen sker inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur. Du står för returfrakten till den adress du får av oss.
Vill du utöva din ångerrätt skall du kontakta oss via info@keltir.se.

Ångerrätt ges ej till företag, föreningar mm.